Nog heel wat vragen bij trajectcontrole op Kraanschot

29 Juni 2023

Nog heel wat vragen bij trajectcontrole op Kraanschot

De geplande tractorsluis op Kraanschot (Tielen) in het kader van de autoluwe fietsroute Herentals-Turnhout zal volgens de Provincie Antwerpen vervangen worden door een trajectcontrole met een maximum snelheid van 30 km/u. Groen Kasterlee liet op de gemeenteraad van 27 juni weten niet tegen het idee te zijn, maar had wel nog heel wat vragen over het precieze gebruik van ANPR-camera's op het traject.

Op de provincieraad van 22 juni lichtte gedeputeerde Luk Lemmens na een vraag van Groen provincieraadslid Brend Van Ransbeeck toe dat een gedragen compromis voor de verkeersfilter in Kraanschot is gevonden. “Er komen ANPR-camera’s op het traject met een maximum snelheid van 30 km/u. Deze camera’s worden door gemeente Kasterlee gefinancierd, omdat de meerkost tegenover een tractorsluis, voorzien in het budget van de provincie, vele malen groter is. De gedeputeerde garandeert dat met deze maatregel het tijdsvoordeel voor doorgaand autoverkeer naar van en naar Turnhout zal verdwijnen. Een 'knip' zoals voorzien in de projectnota komt er dus niet.” verduidelijkt Van Ransbeeck.

De Kastelse Groen-fractie had de nodige vragen bij dit compromis op de gemeenteraad van dinsdag 27 juni. Raadslid Bart Sas: “We betreuren dat deze beslissing achter gesloten deuren genomen is. De meeste Tielenaars waren niet op de hoogte.” Volgens Sas had de gemeente beter gewerkt met een begeleidingsgroep. “Zo'n begeleidingsgroep van een mobiliteitsproject bestaat uit een evenwichtige selectie van buurtbewoners en alle verslagen komen online. Zo'n transparantie en open communicatie misten we in dit project.”

Het terugbrengen van de maximum snelheid tot 30 km/u vindt Groen positief voor de verkeersveiligheid op het traject. Wel had de partij liever gezien dat de ANPR-camera's werden ingezet als verkeersfilter. Sas: “Zo zou enkel bestemmingsverkeer voor Kraanschot kunnen worden toegelaten of enkel landbouwverkeer. Op die manier zou net als bij een tractorsluis het doorgaand autoverkeer op deze sluipweg kunnen worden geweerd. Het is momenteel niet duidelijk of trajectcontrole daadwerkelijk zal leiden tot minder auto's op dit stuk van de ALF." Als er geen verkeersfilter komt, dan dringt Sas aan op extra ingrepen zodat het "karrenspoor" tegen de grens met Turnhout (zie foto) ook veilig door fietsers kan worden gebruikt. “Dit is zo voorzien in de projectnota van de ALF,” vertelt het raadslid. “Het huidige vrijliggende fietspad op het laatste stuk Kraanschot is immers te smal om vlot fietsers in beide richtingen te laten rijden.”